Приблизително време за четене: 1m 58s
Когато става въпрос за образование, до началото на 2000-те години моделът е бил съвсем ясен – физическото присъствие е бил неоспоримо най-добрият вариант, а всеки друг тип обучение - съмнителен. С появата на Интернет ситуацията коренно се променя. Технологията напредва до такава степен, че географската разлика се преодолява с използването на средства, които създават усещането, че сте в класната стая.
С въвеждането си, електронното обучение било термин на онлайн обучението, който обединявал в себе си LMS, LCMS, програми, средства за оценка, уеб конференции и т.н. В днешно време доставчиците го използват, наричайки така съдържанието в своите системи за обучение, в опита си да ги разграничат от понятието класна стая (ILT).
Терминологията в света на електронните обучения представлява сериозен проблем за възприятието, който не е изцяло разрешен. Вместо да обърквате допълнително своите обучаеми, внесете повече яснота. Наречете своите електронни обучения курсове или видеа, каквито реално са.
Когато потребителите чуят за програма за създаване на мултимедийни приложения, те може да не разбират напълно функционалностите и възможностите й, но едно знаят със сигурност – че чрез нея ще имат възможност да създават курсове. Много купувачи на Articulate Storyline смятат, че той представлява онлайн инструмент за създаване на обучения, но грешат. Той няма опцията за изцяло онлайн изграждане на Вашия курс, както е например Articulate Rise.
Всяко средство за уеб конференции ще Ви позволи да направите уебинар. Проблемът с възприемането тук не е свързано нито с функциите му, нито с това какво представлява, а че много доставчици го наричат Виртуална класна стая. Защо е нужно? Назовете го както си е – просто и ясно. Това е платформа за създаване на уебинари, които са подобни на семинари, само че се провеждат онлайн. В корпоративното пространство потребителите веднага свързват термина „семинар“ с физическа среща. От друга страна, съкращението „ILT“ е много по-малко разбираемо.
Имате ли ясна представа какво означава дигитално обучение? Никой няма. Доставчиците по някаква причина смятат, че наричайки своите електронни обучения дигитални, ще им придадат по-модерно звучене. Резултатът? Създават още повече хаос в съзнанието на и без това обърканите потребители.
Няма друг сектор в индустрията за електронно обучение, който да създава повече смут и повече проблеми, колкото платформите за обучителни системи. Термините са в основата на това недоразумение, тъй като онова, което електронното пространство нарича по някакъв начин, не винаги означава същото, което хората си мислят, че представлява.
Какво разбирате, когато чуете за мобилно обучение? Не, доставчикът не предлага мобилно приложение. Това означава, че Вие имате достъп до системата чрез Вашия мобилен уеб браузър.
Отчети в LMS, справки за преминати курсове, справка за резултати от обученията... Всеки доставчик на LMS използва една или друга терминология.
Терминът „social learning“ отново не е това, което предполагате. Той е създаден въз основа на проста предпоставка - социалните медии, свързани с ученето, което пък е равнозначно на социално учене.
Визуализация на данните? Търговците обичат да я споменават, но това не означава хистограма, графика или кръгова диаграма, която можете да направите в Excel.
Стряскате ли се, когато чуете за оценяване или тест? А какво ще кажете за „quiz“? Второто звучи по-приветливо, нали? Сами разбирате, че начинът, по който подбирате думите си, създава различно впечатление. Преценявайте внимателно какви термини използвате, тъй като това е от огромно значение за Вашите потребители.