Начало Услуги Магазин Портфолио Клиенти Youtube

Мотивационно писмо

Печеливши съвети за убедително мотивационно писмо

За какво ми е необходимо мотивационно писмо? Как да го напиша, така че да се отлича от останалите кандидати за работа? Как да направя добро първо впечатление.

Приблизително време за четене: 6m 15s

Как да напишете убедително мотивационно писмо?

Мечтаната от вас работа се е открила в точния момент от кариерата ви! Натрупали сте умения и опит, за да направите следващата стъпка, независимо дали в собствената си организация или друга, и сте изпълнени с ентусиазъм.

Но крайният срок за кандидатстване наближава бързо. Сядате да актуализирате автобиографията си и, чувствайки се уверено за шансовете си, дори занасяте тоалета си за интервю на химическо чистене!

След това сядате да напишете мотивационното си писмо - и ръцете ви замръзват върху клавиатурата. Отчаяно се стремите да направите отлично първо впечатление на служителя по подбор и да класирате кандидатурата си на първо място. Дали писмото трябва да е официално или по-свободно? Колко и каква информация трябва да съдържа?

В тази статия разглеждаме съвети и техники за писане на мотивационно писмо, които могат да ви помогнат да спечелите първата битка и да преминете към следващия етап на процеса на подбор.

Забележка: В тази статия са дадени общи съвети и насоки за написването на чудесно мотивационно писмо, но универсален шаблон няма. След като прочетете тази статия, използвайте собствения си опит и преценка, за да вземете решение за най-добрия подход за длъжността, за която кандидатствате, като вземете предвид културата на организацията и най-добрите практики.

Запиши се за нашите обучения, които ще подобрят уменията и ще допринесат за успеха!

Подготовка на мотивационното писмо

Първо, трябва да свършите малко домашна работа. Разберете колкото се може повече за екипа, към който се надявате да се присъедините. Започнете с уебсайта на компанията и, ако е възможно, с интранет страницата на екипа. След това проучете уебсайтове, списания или бюлетини за новини и информация за компанията и за индустрията като цяло.

Това ще ви помогне да се уверите, че сте напълно в течение на текущите тенденции и потенциалните трудни места във вашия сектор. Можете да използвате тази информация, за да разберете по-добре от какво се нуждае екипът и как бихте могли да помогнете.

Мотивационното ви писмо трябва да намери правилния тон, който да отразява културата на вашата организация. Има вероятност вече да сте запознати с това. Но различните екипи и отдели може да имат различни начини на работа. Например: как се държат помежду си формално или неформално?

След това разгледайте автобиографията си от гледна точка на мениджъра по подбор. Включва ли то нещо, което би могло да ги обезпокои? Например, има ли периоди в автобиографията, когато не сте били на работа ? Мотивационното ви писмо трябва да включва кратки обяснения за тези периоди, като например прекъсване на кариерата за отглеждане на деца.

Съвет: Ако автобиографията ви се нуждае от нещо повече от бързо освежаване или трябва да я създадете от нулата, можете да научите как да го направите в нашата статия "Писане на автобиография".

Подреждане на приоритетите

Ако се срещате за първи път с потенциален шеф, има вероятност да отделите особено внимание на външния си вид. Ако отделите същото внимание на мотивационното си писмо, увеличавате вероятността тази среща да се състои! Затова проверете следните области:

- Правопис и граматика: тези грешки са лесно предотвратими. Мотивационно писмо с правописни грешки или пропуснати думи изглежда небрежно и непрофесионално. Използвайте речник! Помолете и някой друг да прочете писмото ви, тъй като "свежият чифт очи" може да открие грешки, които вие сте пропуснали. Четенето на глас също може да помогне да се уверите, че писмото "тече" гладко.

- Консистентност: например, ако изписвате с главна буква едно заглавие на длъжността - да речем, "Изпълнителен директор по маркетинг" - изпишете с главна буква и всички останали.

- Увереност: избягвайте да казвате, че "вярвате" или "чувствате", че сте подходящият човек за работата. Имайте смелост и кажете, че знаете, че сте подходящ за нея.

- Жаргон и клишета: използвайте правилните технически термини, когато е уместно, но имайте предвид, че първият човек, който ще прочете писмото ви, може да е мениджърът по човешки ресурси, а не ръководителят на екипа или друг експерт. Освен това жаргонът и съкращенията могат да означават различни неща в различните екипи или предприятия, така че могат да предизвикат объркване. По същия начин избягвайте безсмислени, прекомерно използвани фрази като например "разчупено мислене".

Напишете убедително мотивационно писмо

Има вероятност да не сте единственият човек, който вижда в тази роля мечтаната възможност. Възможно е тя да е привлякла множество кандидатури. Това означава, че служителят по подбор на персонала трябва да пресее много мотивационни писма, така че ще иска да види от пръв поглед какво можете да предложите.

Тук краткостта е от ключово значение. Както съветва писателката и редакторката Лили Херман: "Бъдете кратки (ама наистина кратки)". Мотивационното ви писмо трябва да е една страница (не повече!) и да съдържа около 300-350 думи."

Съвет: Запишете се на обучение, от което можете да научите много за интервюто и как да се подготвите за него. То ще Ви помогне и за писането на мотивационното писмо.

Приемете следващите редове като ръководство за вашето мотивационно писмо:

1. Представете се

Привлечете интереса на читателя с встъпителния си параграф. С едно или две изречения разкажете кой сте и защо трябва да ви наемат, и изразете ентусиазма си за позицията.

Например можете да кажете: "Като мениджър продажби с шестгодишен опит в мотивирането на екипа ми и надхвърлянето на целите ми всяко тримесечие, бях развълнуван да видя обявата ви за регионален директор продажби." Това звучи много по-привлекателно, отколкото: "Пиша ви, за да кандидатствам за ролята на регионален директор по продажбите, която беше обявена в LinkedIn."

2. Обяснете защо сте най-добрият кандидат

След това опишете с какво можете да допринесете за позицията и екипа. Дайте примери за умения, които сте развили, или за успехи, които сте постигнали и които са свързани с описанието на длъжността.

Бъдете конкретни и когато е възможно, посочете  постиженията си. Ако например сте надхвърлили целите си за продажби, посочете процент или парична сума. Казвайте истината и не се изкушавайте да преувеличавате или разкрасявате постиженията си - това е неетично и ще се обърне срещу вас, ако ви хванат.

3. Бъдете ентусиазирани за позицията за която кандидатствате

Може да имате квалификацията и опита да вършите работата, но работодателите искат също така да знаят, че изпитвате ентусиазъм към ролята и тяхната организация. Опишете защо компанията или отделът ви привличат. Например, можете да обясните, че споделяте нейните ценности

Това е сигнал, че ще бъдете ангажирани, отдадени и вероятно ще останете тук.

4. Обобщете и поискайте последваща среща

Накрая обобщете написаното и посочете готовността си за интервю. Един силен заключителен параграф може да бъде следният: "Винаги съм постигал изключителни резултати и съм се радвал на всяко предизвикателство, което се е изпречвало на пътя ми. Ще се радвам да се срещна с вас и да обсъдим стойността, която мога да добавя към вашия екип."

Форматиране на мотивационното писмо

Оформете мотивационното си писмо така, сякаш ще го изпратите по пощата, дори ако го изпращате по имейл. Това ще го направи да изглежда по-професионално.

Ето ръководство за оформяне на мотивационното писмо точка по точка:

- Напишете името и адреса си в горната част на страницата. Подравнете го вдясно.

- Напишете името и адреса на потенциалния работодател. Подравнете го вляво.

- Добавете датата на писмото си под адреса на работодателя и я подравнете вляво. Оставете един ред разстояние между адреса и датата.

- Започнете писмото си с "Уважаеми..." и името на служителя по подбор. Ако не знаете до кого да адресирате писмото, изпратете на отдела по човешки ресурси имейл с молба да посочи подходящия получател.

- Използвайте ясен и лесен за четене шрифт, например Arial или Helvetica, с размер на шрифта 10 или 12 пункта.

- Подредете абзаците равномерно, отавете текста да „диша“ и не претрупвайте страницата.

- Оставете място за един ред под последния параграф и се подпишете с "С уважение" или "С най-добри пожелания". Оставете няколко междуредия под подписа и след това се подпишете с името си, като го изпишете изцяло под подписа си. Ако изпращате писмото в електронен формат, не е необходимо да го подписвате в действителност - вместо това просто напишете името си.

Съвет: Обмислете възможността да изпратите мотивационното си писмо като PDF (Portable Document Format) файл. PDF файловете са съвместими с повечето компютри и устройства, така че писмото трябва да изглежда по същия начин на екрана на получателя, както и на вашия.

Грешки, които да избягвате

Ето няколко грешки, които трябва да избягвате, когато пишете мотивационно писмо:

- Да се шегувате. Избягвайте да го правите, защото хуморът е силно субективен и лесно може да бъде разбран погрешно.

- Споменаване на настоящата ви заплата или на очакваната заплата. Не правете това, освен ако в обявата за работа не е поискано. Този тип информация е по-добре да се остави за времето, когато получите предложението за работа.

- Използване на мотивационни писма или шаблони, изтеглени от интернет. Служителите по подбор на персонал четат множество кандидатури и няма да ви се отрази добре, ако са виждали писмото ви преди.

Изводи:

Мотивационното ви писмо трябва да покаже на мениджъра по набиране на персонал, че сте подходящият човек за работата и че ще се впишете добре в екипа. Проучете внимателно длъжността и обърнете внимание на тона и езика, който използвате.

Писмото ви трябва да се побере на една страница и да бъде представено по начин, който е лесен за четене. То трябва да следва тази структура:

·                     Представете се.

·                     Обяснете защо сте най-добрият кандидат.

·                     Бъдете ентусиазирани относно ролята.

·                     Обобщете и кажете, че сте на разположение за интервю.

Опитайте се да дадете реални примери, които демонстрират вашите умения или които показват как сте добавили стойност за екипа или организацията. Но казвайте истината! Не преувеличавайте и не разкрасявайте постиженията си.

И накрая, не забравяйте да проверите внимателно писмото си за грешки и след това да го проверите отново.

Надяваме се, че нашите съвети са Ви вдъхновили да напишете мотивационно писмо образец! Разбира се, това е само една от стъпките към идеалното представяне на интервюто за работа. Повече по темата можете да научите от нашето обучение „Успешно интервю за работа“. То ще Ви помогне да се заредите с увереност и смелост за тази така важна за Вас среща!

Свързани статии

  • Успешно интервю за работа, заплата, обяви за работа
    Успешно интервю за работа, заплата, обяви за работа
    Получили сте покана за интервю за работа – поздравления! Електронно обучение "Успешно…
  • Електронно обучение Търсене на работа в социалните мрежи
    Електронно обучение Търсене на работа в социалните мрежи
    Почти всички работодатели и агенции за подбор на персонал използват социалните мрежи,…
  • Електронно обучение Преговори и убеждаване - печелете сделки и клиенти
    Електронно обучение Преговори и убеждаване - печелете сделки и клиенти
    Много често хората подценяват уменията за преговори и убеждаване, тъй като смятат,…
  • Управление на промяната в личен план
    Управление на промяната в личен план
    Някои хора се справят лесно с промените, които животът им поднася, докато други се…

Дайте старт на кариерата си като намерите мечтаната работа Повече...