Начало Услуги Магазин Портфолио Клиенти Youtube

Мотивация на учениците: Похвала за усилие или интелигентност. Кое работи?

Мотивация на учениците: какво да използваме похвала за усилието или интелигентността

Ефектите на похвалата за усилие vs. интелигентност върху мотивацията на учениците и полезни съвети за учители и родители.

Приблизително време за четене: 3m 11s

Мотивация на учениците: Как похвалата за усилие и интелигентност влияе върху мотивацията на учениците.  Полезни съвети за учители и родители

Възпитанието и обучението на учениците изискват постоянно внимание към това как да мотивираме децата да учат и да се развиват. Един от най-мощните инструменти в ръцете на учители и родители е похвалата. Но дали винаги се замисляме какъв тип похвала използваме? Проучванията показват, че има разлика между похвалата за усилие и похвалата за интелигентност, и тя може да е ключова за успеха на учениците.

В тази статия ще разгледаме как различните видове похвала влияят върху мотивацията на учениците и как можем да използваме тези знания, за да създадем по-успешни и уверени деца. Ще ви дадем полезни съвети и практически примери, които ще ви помогнат да извлечете най-доброто от всяко дете – както в класната стая, така и у дома.

Каква е разликата между похвала за усилие и похвала за интелигентност?

Преди да се потопим в конкретни стратегии, нека уточним какво означават тези два термина:

  • Похвала за усилие: Това е похвала, която възнаграждава вложения труд и старание. Пример: "Работиш много усърдно и резултатите го показват!"

  • Похвала за интелигентност: Тук фокусът е върху природните способности на детето. Пример: "Ти си толкова умен, за да решиш този проблем!"

Разликата между тях може да изглежда малка, но тя играе важна роля в това как детето възприема предизвикателствата и неуспехите.

Вижте нашата статия Интерактивни методи на обучение в училищата

Как похвалата влияе върху мотивацията на учениците?

Изследвания показват, че учениците, които получават похвала за усилие, са по-склонни да приемат трудностите като възможност за учене. Те вярват, че колкото повече се стараят, толкова по-добри резултати ще постигнат. Това е известно като "растежен умствен модел", където интелигентността и уменията могат да се развиват чрез труд и постоянство.

От друга страна, учениците, които получават похвала за интелигентност, са склонни да избягват трудни задачи, защото се страхуват, че ако се провалят, това ще покаже, че не са "достатъчно умни". Това е част от т.нар. "фиксиран умствен модел", при който детето вярва, че неговите способности са предварително зададени и не могат да се променят.

Какво показват последните изследвания?

В едно от най-новите изследвания, проведено с ученици от професионално образование, бяха разгледани ефектите на различните видове похвала. Резултатите показват, че:

  1. Учениците, похвалени за усилие, са по-склонни да изберат задачи, които им позволяват да учат нещо ново. Те възприемат предизвикателствата като шанс да подобрят уменията си.

  2. Учениците, които не получават никаква специфична похвала (контролна група), по-често избират задачи, при които могат да изглеждат "умни". Тези ученици предпочитат сигурни задачи, които знаят, че ще изпълнят успешно.

  3. Учениците, похвалени за интелигентност, не винаги показват негативен ефект, но са по-склонни да се отдръпнат след неуспех. Това е в контраст с похвалените за усилие, които проявяват по-голяма устойчивост и продължават да се стараят дори при трудности.

Практически съвети за учители и родители

Какво можем да научим от тези резултати и как можем да ги приложим в ежедневието си като учители и родители?

1. Фокусирайте се върху усилието, а не върху резултатите

Вместо да казвате "Ти си толкова умен!", опитайте с нещо като "Виждам, че много се стараеш и това дава резултат!". Така детето разбира, че успехът идва от усилията му, а не от вродените му способности. Това му дава мотивация да се справи с трудностите.

2. Насърчавайте децата да обичат предизвикателствата

Някои деца се страхуват от грешки, но ако ги научим, че неуспехите са част от процеса на учене, те ще започнат да гледат на тях по друг начин. Кажете им, че всеки опит е важен урок.

3. Използвайте похвала за интелигентност с внимание

Похвалата за интелигентност не е изцяло "лоша", но трябва да бъде внимателно дозирана. Ако прекалено често подчертаваме само природните способности на детето, това може да го накара да се отдръпне от трудни задачи. Комбинирайте похвалата за интелигентност с похвала за усилие, за да балансирате въздействието.

4. Оценявайте напредъка, а не само крайните резултати

Учителите и родителите могат да играят важна роля, като акцентират на процеса на учене. Подчертавайте малките стъпки на напредък, които децата постигат, а не само крайните резултати. Това ще им помогне да развият увереност и да останат мотивирани.

5. Давайте конкретна обратна връзка

Вместо общи комплименти, давайте на децата конкретна обратна връзка. Например: "Много ми хареса как подходи към този проблем – анализира го добре и използва интересна стратегия!". Така детето разбира какви точно умения развива и как може да ги подобри.

Похвалата е мощен инструмент, който може да трансформира начина, по който децата гледат на себе си и на света около тях. Изследванията показват, че похвалата за усилие често води до по-положителни резултати по отношение на мотивацията и устойчивостта на учениците, но похвалата за интелигентност също може да бъде полезна, ако се използва правилно. Ключът е в баланса и в разбирането на индивидуалните нужди на всяко дете.

Учителите и родителите имат уникалната възможност да формират нагласите на децата за учене. С правилния подход можем да помогнем на децата да развият любов към ученето, увереност в своите способности и устойчивост пред трудностите.

Използвани източници:

  • Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78, 246-263.
  • Yeager, D. S., & Dweck, C. S. (2012). Mindsets that promote resilience: When students believe that personal characteristics can be developed. Educational Psychologist, 47(4), 302-314.