Начало Услуги Магазин Портфолио Клиенти Youtube

Синхронна и асинхронна онлайн комуникация

Какво представляват синхронната и асинхронната онлайн комуникация?

Съвременната онлайн комуникация се разделя на две основни категории – синхронна и асинхронна.

Приблизително време за четене: 3m 8s

И двете стратегии имат както положителни, така и отрицателни страни, като за да направите подходящия избор, трябва да разберете нуждите, желанията и възможностите на Вашите курсисти. 

Синхронна vs. асинхронна онлайн комуникация

Съвременната онлайн комуникация се разделя на две основни категории – синхронна и асинхронна. И двете стратегии имат както положителни, така и отрицателни страни, като за да направите подходящия избор, трябва да разберете нуждите, желанията и възможностите на Вашите курсисти.

Какво представлява синхронната онлайн комуникация?

Синхронната онлайн комуникация използва работещи в реално време инструменти – инструменти, които позволяват на преподавателя и курсистите да комуникират едновременно. Така се избягва чувството за изолация, което може да бъде усетено у някои курсисти, избрали асинхронната онлайн комуникация. От друга страна, обаче, синхронната онлайн комуникация не е толкова гъвкава по отношение на времето, във което курсистите могат да се обучават.

Какво представлява асинхронната онлайн комуникация?

Асинхронната комуникация, от друга страна, може да се провежда, дори и ако курсистът и преподавателят са офлайн. Домашните и цялата комуникация, изобщо, се предават чрез имейли, съобщения, форуми. При асинхронното обучение, курсистите обикновено сами подготвят уроците си и почти не използват интернет, като допълнително средство. Това е най-добрата опция за потребителите, които предпочитат да изследват дадена тема самостоятелно, или имат повече ежедневни ангажименти.

Извод

В най-добрия случай, ефективната онлайн комуникация трябва да включва както синхронни, така и асинхронни методи. По този начин, студентите и преподавателите ще могат да се облагодетелстват от двата различни формата, независимо от техните графици или предпочитани методи за обучение.

Системите за дистанционно обучение (Learning Managment Systems - LMS) са идеалният пример за това как синхронната и асинхронната комуникация могат да бъдат съчетани и могат да обогатят образователния процес.

Елементи на синхронната комуникация:

Чат: Чат стаите могат да бъдат използвани от голям брой потребители, които получават възможност за синхронна онлайн връзка. Чат стаите са чудесно място за задаване на въпроси и споделяне на мнения и ресурси. Единственият недостатък е, че когато в даден чат се включат повече хора, е възможно, разговорът да избяга от основната тема. Ако участвате в чат сесия, уверете се, че сте запазили сесията (архивирайте я), за да можете да я прегледате по-късно. Обикновено можете да я запазите в .txt или .rtf формат.

Интернет телефония (VoIP): Ако изберете да използвате интернет телефония по време на своето онлайн обучение, ще можете да провеждате конферентни разговори с останалите курсисти и с преподавателя си. Можете да обсъдите някоя презентация или документ. Но трябва да имате предвид, че в тази ситуация предварителното планиране е задължително – трябва да определите кои документи/файлове ще са Ви необходими, за да можете да ги имате на разположение по време на разговора.

Уеб конференция: При уеб конференциите може да се използва видео връзка, но може и да не се използва. Тази услуга позволява излъчване на живо от класната стая, или от друго място. Освен това, системите за провеждане на уеб конференции позволяват прехвърляне на слайдове, графики; позволяват синхронното обсъждане на теми, провеждането на анкети и всякакви други видове интерактивни елементи.

Аудио подкастове: Аудио подкастовете представляват осъществявана посредством интернет аудио връзка. Аудио файлът може да бъде архивиран и слушан от курсистите в удобно за тях време. Най-голямото предимство на аудио подкаста е, че докато той тече, курсистите могат да изпращам чат съобщения и така да поддържат връзка помежду си.

Виртуални светове: Във виртуалните светове курсистите могат да се срещат „на живо” и да обсъждат някоя от темите на тяхното онлайн обучение. Виртуалните светове са най-подходящи за изучаване на нов език, тъй като участниците могат да говорят помежду си, като използват слушалки и микрофон или интернет телефония.

Елементи на асинхронната комуникация:

Виртуални библиотеки: Виртуалните библиотеки могат да бъдат използвани за качване и съответно сваляне на различни видове файлове – видео, аудио, презентации, графики, инструкции за това как ще се провежда онлайн обучението и др. Благодарение на виртуалните светове, курсистите получават достъп до намиращото се в тях съдържание по всяко време и от всяко място.

E-mail: Имейл съобщенията са основна част от всяко онлайн обучение. Те са удобен инструмент, който може да се използва за задаване на въпроси, поддържане на връзка, получаване и изпращане на материали, новини, напомняния и дори оценяване. Някои онлайн курсове използват имейлите, като основно средство за взаимодействие между курсист и преподавател.

Форум: Форумите са другият основен елемент от структурата на почти всяко онлайн обучение. Чудесно средство за отговаряне на въпроси, споделяне на документи и линкове.

Социални мрежи: Много онлайн курсове вече използват социалните мрежи, за да подобрят взаимната работа и онлайн комуникацията между курсистите. В много системи за управление на обучението, социалните мрежи са вградени като функционалност. Едни от най-често използваните социални мрежи са блоговете, уикитата, Facebook, Twitter, YouTube и др.

Електронно портфолио: Електронните портфолиа показват умения и познания по дадена тема. При тях курсистите могат да комбинират текст, изображения, презентации, видео материали, аудио, линкове. Могат да служат и като място за провеждане на дискусии.

DVD/CD-ROM: Някои курсове идват в пакет с DVD-та с видео или медийно съдържание. Чрез тях курсистите могат да преглеждат многократно учебните материали офлайн и да разпределят ефективно времето, което ще прекарат онлайн.

Източници: http://www.talentlms.com/elearning/synchronous_vs_asynchronous_elearning
http://www.elearners.com/online-education-resources/degrees-and-programs/synchronous-vs-asynchronous-classes/

Свързани статии

  • Как да изберете LMS?
    Как да изберете LMS?
    На пазара можете да намерите множество системи за управление на обучението (learning…
  • Какво представляват системите за управление на обучението?
    Какво представляват системите за управление на обучението?
    През последното десетилетие се появи нова технология, която представлява комбинация…
  • Дистанционното обучение
    Дистанционното обучение
    В дистанционното обучение са налични два основни подхода: самостоятелно обучение…
  • Игровизация на електронното обучение
    Игровизация на електронното обучение
    Термина "gamification", с който се обозначава взимането на основни черти на игрите…