Приблизително време за четене: 8m 45s
Storytelling
Задачата Ви е дадена. Трябва да подготвите и проведете електронно обучение за 1000 човека. Не е шега. Трябва да планирате срещи със хората, които разбират от материята на обучението. Трябва да разговаряте с мениджърите, за да определите целите на обучението. Трябва да се запознаете с целевата аудитория. Изглежда, че сте претоварени. Защо трябва да си правите труда да си блъскате главата и да измисляте история за storytelling? Защо трябва да разказвате storytelling история в курс за електронно обучение?
Ненапразно историите имат огромна власт над умовете и сърцата ни. Те са начинът, по който мислим, по който осмисляме информацията, по който определяме себе си и по който убеждаваме другите. Според някои изследователи историите продължават да притежават сила и в тази дигитална епоха, защото човешкият мозък не се е развил толкова бързо, колкото технологиите, и само чрез историите можем да се свържем с различните дигитални платформи и медийни послания днес.
Историите могат да подобрят курсовете за електронно обучение, като ги направят не само по-подходящи за обучение, но и по-ангажиращи, а оттам и по-въздействащи.
Хората имат страхотни истории за разказване. Разказването е естествена човешка черта, която в продължение на хиляди години се проявява във всеки художествен стил. Литературата, киното, музиката - това са само някои от тях. Но също така и в историите, които разказваме в ежедневието си. Всъщност човешката комуникация винаги се е осъществявала чрез истории. Въпреки това, въпреки че може да имаме невероятни послания за разказване, те няма да бъдат запомнени, ако не знаем как да ги предадем.
Разказването на истории в електронното обучение е много повече от обикновен разказ. То е изкуството да превърнем посланието в незабравима история, като използваме повествователни елементи, достойни за най-добрите сценаристи в Холивуд.
Защо разказването на истории е ефективен начин за по-успешно електронно обучение?
Дори в дигиталната ера историите ( storytelling) са единственият начин да се гарантира връзката с аудиторията. Досега мозъците ни не са се развивали със същите темпове като технологиите, а историите имат силата да предават информация по същия начин, по който хората мислят. В този смисъл използването на разкази в електронното обучение е същото като при великите любовни истории. Това е най-ефективният начин за създаване на преживявания, установяване на емоционална връзка и следователно за повишаване на ангажираността и разбирането. Накратко, то осигурява онова допълнително нещо, което превръща "непривлекателното" съдържание в нещо уникално и лесно за разбиране. Защото, нека бъдем честни повторението, наизустяването и използването на мисълта,“no pain, no gain” "няма болка, няма печалба" не е най-добрият начин за учене, а запаметяването на голямо количество информация не е същото като запаметяването на същността и поуките от конкретна история.
За разлика от децата, обучението на възрастни може да бъде голямо предизвикателство, тъй като с годините те трупат опит, формират собствено мнение и очакват интерактивното разказване на истории да бъде част от обучението. Освен това, като се имат предвид професионалните им отговорности, те искат всяко обучение да бъде бързо и ефективно.
Интерактивното разказване на истории е идеалното средство за предоставяне на електронно обучение на възрастни, тъй като може да ги извади от зоната им на комфорт и да ги мотивира да се развиват в съответствие с настоящата реалност. Освен това то е разработено така, че да резонира с ежедневните житейски ситуации, с които се сблъскват, и затова е изключително подходящо и контекстуално.
Какво представлява интерактивното разказване на истории?
Разказването на истории е едно от най-мощните средства за въздействие, вдъхновение и обучение както на деца, така и на възрастни. Това е така, защото то създава връзка между идеите и хората, като по този начин създава връзки, които обвързват и укрепват взаимоотношенията. Интерактивното разказване на истории прави още една стъпка напред в тази концепция. Но първо, какво е интерактивен разказ?
Казано по-просто, интерактивното разказване на истории е забавно средство за ангажиране на обучаемите чрез създаване на интерактивно обучение и преживяване, като се използва разказването на истории като основен градивен елемент за структуриране на съдържанието на курса. В обобщение, то съчетава традиционната техника на разказване с визуални изкуства и интерактивни елементи с цел да привлече обучаемите в цифровата среда, да ги превърне в главен герой на историята и след това да продължи разказа до логически завършек.
Историята представя всеобхватна тема, а учащите вземат рационални решения, които оформят крайния резултат.
От обикновен онлайн курс до запомняща се история чрез storytelling
Предполагаме, че вече сте се убедили в силата на разказването на истории. Сега просто трябва да приложите въображението си на практика и да превърнете съдържанието си в страхотни истории.
Как можете да овладеете разказването на истории в електронното обучение?
Опознайте аудиторията си: Кой ще слуша вашата история? Важно е да сте наясно за кого е предназначено вашето учебно съдържание, да познавате целевата си аудитория в дълбочина, от какво се нуждае и какво я вдъхновява или мотивира, за да постигнете онази емоционална връзка, за която толкова много говорихме.
Определете послание и цел: Запитайте се кои знания е важно да бъдат запазени от вашата аудитория и фокусирайте разказа си върху предаването на тези конкретни идеи.
Изберете формат: В момента разполагате с множество възможности за разказване на истории. Но ако наистина искате да достигнете до аудиторията си, най-ефективният стил на електронно обучение е чрез интерактивни онлайн курсове, тъй като те предлагат множество формати, за да адаптирате съдържанието към вашите нужди.
Например, когато съдържанието е кратко и лесно за разбиране, но в същото време искате то да бъде увлекателно, като например част от корпоративна комуникация, в препоръчваме вертикалния формат на нашите експресни курсове. По този начин аудиторията може да проследи историята ви скролирайки надолу, без да се налага да преминава от един слайд към друг.
Стратегии за съдържание: За да създадете запомняща се история във вашия курс, използвайте аудиовизуални ресурси като видеоклипове, аудиоклипове, инфографики, игри. Софтуерът за създаване на съдържание обикновено интегрира множество интерактивни възможности във всеки инструмент, което ви позволява да разказвате запомнящи се истории лесно и без нужда от технически познания. Освен това в обучението можете да използвате съдържание на трети страни или материали, които сте създали на други платформи, така че интегрирането на собствената ви история в курсовете ви за електронно обучение ще бъде много по-лесно. Някои от тези платформи или услуги включват YouTube, Vimeo, Canva, SlideShare, iVoox, Loom...
Споделете историята: Накрая, но не на последно място, използвайте правилните канали, за да споделите създаденото от вас съдържание с аудиторията си.
Всичко е готово? Тогава е време да превърнете съдържанието си за електронно обучение в истории, които да завладеят аудиторията ви от самото начало. Запомнете: нашите дизайнери на обучение могат да Ви помогнат да разработите запомнящи се курсове за електронно обучение. За да научите повече, пишете ни или се обадете.
Как историите storytelling, създават емоционална ангажираност?
Хората са емоционални същества. Предпочитаме да попитаме за съвет приятел или колега, отколкото да разчитаме на наръчник. Образът на един автомобил не ни вълнува. Но когато рекламодателите твърдят, че в нея може да се качи цялото семейство (включително кученцето Мърфи) и принадлежности за пикник, изведнъж започваме да си играем с идеята да я купим. Емоциите ни разтърсват и се чувстваме вдъхновени, когато можем да се свържем с главния герой или с обстоятелствата в историята.
Ето как историите правят курса за електронно обучение по-интересен:
Накарайте ги да се интересуват от съдържанието ви
Във всеки от нас има дете. Човешките същества обичат историите. Когато четем или слушаме за подвизите на героите, ние гледаме с широко отворени очи от удивление. Радваме се на героя и се надяваме на поражението на злодея. Вътрешното ни дете е емоционално ангажирано с историята. Когато вплетете истории в своите курсове за електронно обучение, можете да се свържете емоционално с аудиторията си. Когато създадете емоционална връзка с обучаемите си, вие сте една стъпка по-близо до това да ги накарате да повярват в стойността на вашето съдържание; вие ги карате да искат да учат още повече.
Продължавайте да ги каните за още - storytelling историите събуждат нашето любопитство
Добрата история - независимо дали е в книга или по телевизията - ни държи будни през нощта. Продължаваме да прелистваме страниците на книгата или забравяме да сърфираме по каналите, защото искаме да знаем: "Какво ще се случи след това?". Когато вплетете съдържанието си за електронно обучение в увлекателна история, аудиторията ви ще го погълне. Добавете щипка напрежение и изпипайте няколко закачки, за да направите съдържанието си драматично. Аудиторията ви ще бъде любопитна да научи повече. Една добре разказана история ангажира и повече области на мозъка, тъй като обучаемият се занимава с нея и се опитва да разбере какво се случва в главата му или да предвиди следващия ход на героя. Така се наблюдава активно учене, което е по-ефективно от заучаването.
Използвайте естественото любопитство - любопитството ни помага да научим скучни неща
Направете съдържанието по-относимо със сегашния стил на живот на обучаемите - историите помагат на учащите да се чувстват съпричастни
Хората се свързват с други хора, така че се уверете, че историите ви се фокусират върху герои, житейски ситуации и проблеми, които имитират реалността на обучаемите. Историите са по-живи и реални от диаграмите и статистиките. Когато обучаемите могат да се свържат със съдържанието, учебното преживяване става запомнящо се.
Вдъхновете ги да предприемат действия!
Фактите сами по себе си не могат да ви помогнат да убедите хората. Историите го правят, а добрите истории са много мощен инструмент в изкуството на убеждаването. Те държат хората ангажирани и заинтересовани. Предизвикват силни емоции и се запомнят по-лесно от фактите. Когато историята ви резонира с аудиторията и героят й се хареса, можете да вдъхновите обучаемите да променят поведението си и да преориентират мисловните си модели и нагласи.
Как storytelling историите правят курса ефективно средство за обучение?
Обясняването на съдържанието чрез истории е ефективна стратегия за преподаване и не само децата учат по-добре по този начин. Историите ангажират мозъка и го карат да работи по начин, който статистиката и сухите факти не могат да постигнат. Всъщност историите осигуряват на възрастните курсисти желана почивка от ежедневната доза презентации и диаграми и ги карат да проявяват любопитство да изследват и да се занимават със съдържанието.
Ето как storytelling историите правят курсовете за електронно обучение по-информативни:
Съвременните обучаеми търсят актуалност
Вашите възрастни обучаеми са личности, ориентирани към приложения и резултати. Не можете да ги очаровате или впечатлите дотолкова, че да прекарат ценното си време в курса ви, ако не могат да разберат какво има в него за тях. Като имитира реалността на обучаемите в сюжета, историята осигурява контекст и релевантност на курса. Обучаемите знаят как курсът ще им помогне да разрешат проблемите си на работното място или ще ги научи на умения и поведение, които ще им позволят да напреднат в кариерата.
Помогнете им да запомнят съдържанието ви!
Спомняме си историите - приказките, приказките за животни и комиксите за супергерои - които сме чели, когато сме били деца. А помним ли с такива подробности това, което сме изучавали в средното училище? Не помним. Това е така, защото според изследванията 63% от хората запомнят фактите, ако те са представени в рамките на история, в сравнение с нищожните 5%, когато информацията им се натрапва в конвенционален формат на представяне.
Опростете сложните и абстрактни понятия
Сценариите, които създавате в рамките на една история, и действията на героя не само дават указания. Те дават пътна карта на обучаемите, като всъщност демонстрират как трябва да действат в определени ситуации. Историите улесняват обясняването на сложни и абстрактни концепции с помощта на анекдоти и аналогии.
Например използването на визуални метафори за разказване на истории е мощна техника, която помага на хората да учат. Визуалните метафори заковават абстрактните идеи и ги представят в осезаеми графични форми, които са лесни за разбиране. Те разкриват скрити връзки и посочват основните модели и тенденции.
Избягвайте скуката и монотонността
Няма нищо по-хубаво от малка изненада, която да привлече вниманието на хората, така че започнете курсовете си за електронно обучение с история, която ще изненада читателите и ще ги накара да се чудят "какво ще стане по-нататък?". Историите тренират сивите ни клетки. Историите ангажират множество области на мозъка. Не може да се отрече, че историите ви примамват и ви завладяват изцяло. По време на курса сте напълно наясно и присъствате през цялото време, така че не пропускате критична информация и инструкции.
Помислете за опита: Свържете теорията с практиката
Слушаме и четем истории от незапомнени времена. Трябва да се научите да разчитате диаграми и да тълкувате различни видове графики. Но трябва ли да ви се обяснява как да осмисляте една история? Не. Това е така, защото сте запознати със структурата на една история. Можете интуитивно да обработвате информацията от една история. Просто продължавате да четете. Преподаването чрез разкази е полезно, защото обучаемият може да се концентрира върху усвояването на материала, вместо да натоварва мозъка си, опитвайки се да разбере как работи една история.
Със storytelling историите можем да станем съпричастни към ситуацията, героите и емоциите, които те предизвикват. Колкото по-релевантни са разказът, героите, борбите, постиженията, толкова по-голяма е нашата съпричастност и емоционалната ни връзка с тях.
Успешното интерактивно разказване на истории в електронното обучение помага да се предизвика същата съпричастност и емоционална връзка с целите на обучението, създавайки вълнение за проучване на нови начини на действие и водещо до значителни промени в поведението.
По този начин интерактивните разкази пренасят обучаемите от реалния свят във виртуален или симулиран свят, в който те могат да изследват нови знания без особен страх от сериозни последствия. Потапящият характер на това взаимодействие води до по-добро усвояване на резултатите от обучението и пренасяне на знанията на работното място.
Разказването на истории, storytelling е едно от най-древните изкуства и средство за споделяне на информация и насочване на желаното мислене и поведение. Дори и в този модерен свят те не са загубили очарованието си и способността си да поглъщат, ангажират и да предизвикват силна емоционална реакция. Те могат да помагат в при използване на андрагогиката и обучението на възрастни.
Въпреки че разказването на истории продължава да привлича, технологиите го издигнаха на ново ниво. Това, което имаме днес, е интерактивно разказване на истории, в което няма зрители, а всеки човек е главен герой със свободата да изгради свой собствен разказ.
Съвременното работно място е възприело интерактивното разказване на истории, за да повиши квалификацията на своите служители, да им предостави нови знания и да предизвика желаните промени в поведението им. Интерактивното разказване на истории в електронното обучение се преплита около централна тема на обучението и предлага няколко конфликтни области, които наподобяват проблеми от реалния свят.
Може да е интересна и статията: Мотивация на учениците: Похвала за усилие или интелигентност
Всеки обучаем е герой, който се научава да разрешава конфликтите с подходящи решения и по този начин довежда историята до успешен край. Тази форма на потапяне и контекстуално преживяване води до по-задълбочено учене и пренасяне на новите знания и поведение на работното място.