Приблизително време за четене: 6m 56s
Какво е лидерството? Лидери са тези хора, които умеят да организират групови дейности с цел постигане на общи цели.
Лидерите, които умеят да вдъхновяват, стимулират, ентусиазират хората са тези, които притежават и силата да направляват и въздействат на хората. Умеят да водят и организират действията на останалите така, че да завършват успешно започнатите начинания. Лидерът води, стои начело, стимулира и коригира групата от хора, която води.
Добрият лидер умее да организира и да поддържа продуктивни отношения, разбира се с хората и не се притеснява да признае ако е сгрешил, както и да се извини.
Запиши се за нашите обучения, които ще подобрят уменията и ще допринесат за успеха!
Лидерът внушава доверие, споделя информация с групата. Умее да вижда напред и да предвижда събитията. Умее да се вслушва в думите на хората около себе си и да ги взима предвид. Той е човекът, който може да взима решения без колебание в трудни моменти.
Лидерът трябва да може да общува с околните непринудено и приятно, така че да поражда и привлича вниманието и доверието на хората. Лидерът е човек, който осъзнава своята отговорност към останалите. В трудни моменти е креативен и намира път за решение, а вътре в себе си има визия за бъдещето и дългосрочен поглед върху развитието на нещата. Лидерът еотговорен за стратегиите в организацията и умее да ги направи привлекателни за останалите хора във фирмата. Увлича и мотивира останалите.
Човекът с лидерски качества е справедлив ръководител, който умее да води хората така, че те да показват най-добрите си качества. За да го направят щастлив и доволен.
Лидер ли си? Притежаваш ли силата да организираш групови дейности за постигане на общи цели? Ако можете да изкавате смело идеите си без да се притеснявате, а хората Ви изслушват и Ви следват ако предложите нещо, ако обичате да се обграждате от съмишленици и да ги водите, ако Ви привлича организирането на хора, ако умеете да планирате, ако можете да събирате хората около идеите вместо да ги разделяте, значи най-вероятно имате силни лидерски умения.
Как да подобрите своите качества на лидер?
- Опознайте силните си страни - сравнете силните си страни с тези на някой известен лидер и вижте какво можете още да подобрите. Притежавате ли характерните черти на лидерите?
- Организирате своя група и се опитайте да приобщите хората от групата към някака идея или дейност. Така ще можете на практика да прецените дали имате качествата на лидер.
- Гъвкав ли сте? Опознайте теориите за лидерството и вижте какво можете да подобрите. Запишете се за някое обучение за лидерски умения.
- Работете върху комуникационните си умения. Това е главното оръжие на добрият лидер. Добрите комуникационни умения са желано качество на всеки, който стои начело на компанията или екипа.
- Организирайте среща, парти, обучение. Наблюдавайте умеете ли да привлечете съмишленици и дали това да водите Ви допада и Ви прави доволен и щастлив.
А сега, малко за различните стилове на управление:
Демократичен стил на управление vs авторитарен стил на управление
Докато ранните мениджъри разчитаха на авторитета и силовите мерки, съвременните лидери залагат на личния пример и принципи, за да управляват и мотивират служителите си.
Те помагат на себе си и на тези около тях да правят правилните неща. Планират успеха на екипа и организацията, задават посока, изграждат вдъхновяваща визия, създават нещо ново.
За съжаление, когато чуят думите „бизнес“, „управление“, „лидерство“, „мениджмънт“ по-голямата част от хората си представят среда, в която властват парите, а моралът е отдавна забравен. Ако трябва да бъдем честни, тази аналогия не е безпричинна. Все още значителна част от хората, заемащи управленски позиции, действат по примера на своите предшественици от времето на индустриалната революция.
Но това не означава, че няма такива, които се съобразяват с общоприетите етични норми за честност, справедливост и почтеност или че е невъзможно човек да бъде добър лидер без да използва остарелите силови методи. Според Стивън Ковей, авторът на „Седемте навика на високо ефективните хора“, лидерството базирано на общочовешките принципни е не просто нещо хубаво – то е задължително за успеха на лидера, неговия екип и организацията, в която работи.
Каква е разликата между лидерство и мениджмънт?
Лидерството и мениджмънта са различни стилове на управление. За да направите Вашия екип необикновен, е важно да разберете и приемете разликата между тях. Хората често бъркат двата термини, но те не са едно и също нещо, въпреки че е много възможно един човек да съвместява и двете роли.
Мениджър | Лидер |
Администрира | Прави нововъдения |
Поддържа | Развива |
Фокусира се върху системи и структури | Фокусира се върху хора и емоции |
Контролира системи и хора | Вдъхновява хора |
Приема | Предизвиква |
Има краткосрочни планове | Има дългосрочни планове |
Управлява задачи | Ръководи хора |
Копира идеи | Има собствени идеи |
Подкрепя настоящото статукво | Прегръща идеята за промяна |
Прави нещата по правилния начин | Прави правилните неща |
Концентрира се върху подобренията | Концентрира се върху иновациите |
Разчита на позицията си и идващия с нея авторитете | Влиянието му идва от влиянието, което личността му оказва върху останалите |
Технически експерт | Експерт в продажбата на визията |
Умения за наблюдение | Умения за убеждаване |
Фокусира се върху тактиките | Фокусира се върху стратегиите |
Предпазлив към рисковете | Приема рисковете |
Постига успех чрез контрол върху качеството | Постига успех като мотивира и стимулира |
Задава стандарти за изпълнение | Задава стандарти за качество |
Как да изградите Ваш собствен лидерски стил?
Има редица лидерски стилове, които се базират на различни разбирания и теории. Вашият личен стил трябва да бъде комбинация от собствените Ви виждания, ценности и предпочитания, културата във Вашата организация и нормите, които насърчават или критикуват определени поведения.
Курс “Лидерски умения”
Стъпка 1: Идентифицирайте настоящия си лидерски стил.
Какъв е лидерският стил, който предпочитате? Как се държите, когато се намирате под стрес? Интересува ли Ви мнението на останалите или им казвате какво трябва да се направи и очаквате те да го изпълнят? Интересува Ви само собственото Ви бъдеще или се притеснявате какво ще се случи и с хората около Вас? Помислете върху тези и други подобни въпроси и определете стила си. Едва след това преминете към стъпка 2.
Стъпка 2: Идентифицирайте силните и слабите си страни.
Отделете време и определете кои са силните Ви страни. За целта можете да помолите колегите си да дадат предложения кои са 5-те неща, които харесват най-много във Вашия стил на управление. В допълнение всяка седмица можете да записвате 3-5 действия/решения, които са дали наистина добри резултати и след това се опитайте да ги приложите отново следващата седмица.
След като сте определили кои са силните Ви страни трябва да помислите и да поработите върху слабите си страни. Отстранете ги.
Стъпка 3: Разчитайте на хората около себе си.
Можете и да не разполагате с всички нужни качества, но докато работите върху развитието им, можете да потърсите помощ в хората около себе си. Забележете какви са силните качества на членовете на Вашия екип и ги окуражавайте да поемат лидерството, когато Вие не можете.
Стъпка 4: Търсете обратна връзка
Много е важно да търсите обратна връзка, когато се опитвате да развивате лидерския си стил. Вече споменахме, че може да попитате колегите си за добрите си качества, но можете да зададе въпрос и за това какво мислят за поведението Ви в различни ситуации.
Как да давате и получавате обратна връзка на работното място?
Примери за съвременни лидерски стилове
Личност: Опра Уинфри
Име, което говори много само по себе си. Американска телевизионна водеща, литературен критик, актриса, продуцент, бизнес дама и филантроп с огромно влияние в пазарния и социалния свят, Опра Уинфри е единственият в света милиардер от афро-американски произход.
Начин на работа
• Влияе върху околните, използвайки личностните си качества.
• Енергична със способност да мотивира хората около себе си.
• Вдъхва страст в околните.
Кога да използвате такова поведение?
• Да стимулирате екипа си да предприеме нужните действия.
• Да разширите влиянието на Вашата организация на пазара.
• Да повишите морала на екипа си.
Влияние върху околните
• Може да се създаде риск проектът или екипът да се разпаднат, ако лидерът напусне.
• Лидерът се чувства непобедим, което често го подтиква да взема неоправдано рискови решения. Това може да доведе до разпад на екипа.
• Успехът на екипа е тясно свързан с присъствието на лидера.
Личност: Ричард Брансън
Открива първия си фирма на 16 години, основател на Virgin Group, съставлявана от над 400 компании, развиващи дейност в различни сфери – от музикален бизнес до космически туризъм. Той описва философията си по следния начин: „Бъди смел. Оцени риска и рискувай. Вярвай в себе си. Бъди верен на мечтите и целите си. Не съжалявай за миналото. Бъди смел. Ако си дал дума, дръж на нея.“
Начин на работа
• Контролира цялата ситуация и избира необичаен начин на действие.
• Вижда какво не работи и го коригира, използвайки иновативни действия и начин на мислене.
Кога да използвате такова поведение?
• Да разрешите привидно неразрешими проблеми.
• Да създадете работен климат, в който екипа Ви може да приложи иновативно мислене, за да разреши даден проблем или да изработи нов продукт.
Влияние върху околните
• Повишен риск за всичко и всички.
• Провалите не пречат на напредъка.
• Екипът харесва работата си и е удовлетворен от нея.
• Уважение към идеите на останалите.
Личност: Дона Карън
Основател на модната марка DKNY, построила международна модна империя, предлагаща продукти, както за мъже, така и за жени. Въпреки че след 2002г. тя прекарва много малко време в създаване на собствени дизайни, нейната визия живее в работата на дизайнерите, вдъхновени от нейното лидерство.
Начин на работа
• Наясно е какво се случва в компанията, но не участва пряко.
• Вярва на служителите си.
• Наблюдава представянето им
• Регулярно дава обратна връзка.
Кога да използвате такова поведение?
• Когато екипът Ви е разпръснат или ръководите виртуален екип.
• Когато даден проект, управляван от няколко лидера, трябва да бъде изпълнен в поставен краен срок.
• Да създадете силно сплотен екип, който постига резултати бързо.
Влияние върху околните
• Възможност за създаване на самостоятелен екип.
• Голяма автономност на членовете на екипа.
• Служителите се чувстват удовлетворени от работата си и повишават продуктивността си.
Личност: Джеф Безос
Основател на Amazon – компанията, задала пътя на развитие на съвременната електронна търговия. Неговите действия се копират от всички онлайн търговци.
Начин на работа
• Задава високи стандарти на работа за себе си и екипа.
• Въплъщение на поведението, което той очаква от другите.
Кога да използвате такова поведение?
• Когато екипът Ви е силно мотивиран и притежава всички нужни умения и може да изпълнява проекти в кратки срокове.
• Когато действията са ключът към успеха и резултатите са от критична важност.
Влияние върху околните
• Риск екипът да не издържи на взискателните темпове.
• Такъв екип не е устойчив за дълъг период от време.
• Екипът не винаги може да изпълнява всички проекти с бързо темпо.
Заключение
За да изградите демократичен стил на управление, разбира се, не означава, че всичките Ви решения трябва да бъдат популярни. Но ако изберете да живеете и работите водени от принципи, много скоро ще разберете, че разполагате със силно влияние върху хората и че те вярват на Вас и на решенията, които вземате.
Ако искате да развиете лидерските умения на служителите във Вашата организация, запишете ги за нашето електронно обучение Академия „Лидерски умения“. Обучението се преминава онлайн, в удобно за курсистите време и място. Повече информация можете да намерите тук.