Приблизително време за четене: 1m 39s
Той може да функционира на различни нива и по много начини едновременно. Мисли, чувства, въображение, предчувствие и физиология работят едновременно и интерактивно, и отделно си взаимодействат и обменят информация с околната среда.
Най-вълнуващата, но може би и най-страховитата част свързана с резултатите от мозъчните изследвания е, че можем непрестанно да влияем върху мислите си един на друг. Стига да знаем как!
Предизвикваме ви с една малка задачка за въображението! Мозъкът се състои от три основни структури: главен мозък, гръбначен мозък и костен мозък. Най-голямата част от човешкия мозък (главен мозък) е покрита и защитена от тънък слой, наречен мозъчна кора. Този тънък слой на нервните клетки представлява около 70 на сто от нервната система и има за цел да събере и дешифрира модели получени в мозъка чрез идентифициране на взаимоотношения между обекти, данни и други стимули. Освен това се разделя на ляво и дясно полукълбо и се състои от четири области, всеки отговорен за различна функция.
Фронталната област е тази около челото и е отговорна за дейности като решаване на проблеми, творческо мислене, планиране и организиране, взимане на решение. Слепоочният дял е разположен както на лявата, така и на дясната страна на главата. Слепоочията са натоварени с функции като разпознаване на звуци, обработването им, езиково значение, а също и запомняне. В горната задна част от мозъка се намира другата област, която получава сензорни данни, които спомагат за говора.
В тилната средна част на мозъка се намира тази област, която има отговорност за зрението. Някои учени вярват, че има една пета област в средния мозък наричана лимбичната система. На лимбичната система се пада 20 процента от обема на мозъка. Тази област е отговорна за регулиране на тялото, емоциите, вниманието, съня, производството на хормони, сексуалност и обоняние.
Поради способността на мозъка да прави много задачи в едно и също време и да обработва много стимули едновременно и то на различни нива, трябва да не забравяме, че с помощта на традиционния структуриран или линеен подход за обучение може да предизвикаме същинско бедствие. Въпреки че изглежда, че ние мислим последователно - една мисъл след друга - тази илюзия е далеч от реалността на истинската операционна система на мозъка ни. Биологично, физически, интелектуално и емоционално, ние правим много неща в едно и също време. В действителност, мозъкът ни не може да прави само едно нещо!
Прилагането на стратегия, която включва представяне на информация стъпка по стъпка и презентация на идеи или концепции, може бързо да отегчи учащите и да им се струва, че си губят времето. А никой не иска да последва точно такава реакция, което е неминуемо свързано и със загуба на доверие и липса на бъдещи ангажименти.
Източник: The Creative Training Idea Book, Inspired Tips and Techniques for Engaging and Effective Learning, ROBERT W. LUCAS.