Приблизително време за четене: 1m 53s
Така при разработването на всякакви обучителни системи, професионалистите се опитват максимално да ангажират и подобрят концентрацията и дълготрайната памет на своите ученици.
За да използваме пълния капацитет на мозъка си, трябва да разберем как функционира той и какви творчески подходи можем да приложим за оптимизиране на образователните занимания. Специални обучителни теории се занимават именно с тази детайлна разработка, която широко се използва от работещите в сферата на обученията.
Ключът към успешното прилагане на знанията за структурата и функцията на мозъка е в правилната преценката. Трябва изключително добре да премислим силните и слабите страни на индивидуалната личност и какво ѝ е нужно от обучителния процес. Също така значение има и в коя сфера се развиваме, какви качества са нужни за професията ни и как ще приложим наученото в ежедневието си. Правилно избраната форма и стил на ученето за всеки е гаранция за стопроцентов успех.
Според теориите базирани на изследвания на мозъка ни, ученето представлява активен процес, в които сме поставени в различни ситуации с творчески изход. Учащите се подлагат на ежедневни казуси, но са подтикнати да мислят за решения отвъд рамката, често и излизайки извън зоната си на комфорт.
В процеса на обучение обратната връзка и решаването на незначителни конфликтни проблеми оказва благоприятно влияние за усвояването на материала. Учащите правят асоциации със знания и умения, които вече притежават. Така те изграждат нови модели на мислене, а съответно и нови асоциации. Използването на аналогии, симулации, метафори, шеги, разкази, примери и различни интерактивни техники е ключово предизвикателство за „сивото вещество“.
Мозъкът ни иска забавни и занимателни дейности, които да са съсредоточени без излишни добавки. Личностното обогатяване е на лице тогава, когато си дадем време за осмисляне и обработване на постъпилата информация. Точно както е необходим съня за подобряване на цялостното ни състояние и пълноценен живот.
За да сме сигурни в адекватната обучителна дейност е хубаво да има обратна връзка чрез въпросници преди и след обучението. Въпросите преди обучението могат да бъдат пратени седмица - две предварително и да включват ориентировъчни теми, с които да се подобри самия обучителен материал и процеса. Въпросникът след приключване на обучението пък е още една възможност да се оценят резултатите от ефективността на заниманието.
Невъзможно е да включим всички налични изследвания за мозъка на човека в една обучителна система. Сложността на тази най-гениална част от човешкото тяло е необятна. Но все пак ние трябва да се възползваме максимално от нейните възможности.
Последните десетилетия са познати на човечеството като вълнуваща ера за невронауката (наука за живота, която се занимава с анатомия, физиология и биология на нерви, свързани с поведението и обучението) и когнитивните изследвания (свързани с фактическите данни и знания) в състава на мозъка и как той функционира. Напредъкът на тези изследвания разкриват невероятен поглед над това как се развива човешкия мозък, как мисли, как научава и как пази информация. От тези изследвания можем да черпим информация и за стимулиране и запазване на мотивацията на отделния индивид. Редовно се изследва ролята на фактори като пол, възраст, емоции, околна среда при разгадаване на реакциите и мисленето ни.
Източник: The Creative Training Idea Book, Inspired Tips and Techniques for Engaging and Effective Learning, ROBERT W. LUCAS.